Saturday, July 24, 2010

Cite rasa Arab.


Hummus...kacang pol yang di blend halus bersama olive oil dan di makan dengan roti arab.
Layanzzzz.



Ice lemon tea ...less ice yang kontroversi. Adeih.


Kabsah Kambing ni...memang best ar. Jadi favourite aku mulai sekarannng :)


Kabsah Ayam dia pulak...tak mo kalah, lembut giler daging ayam tu. Superb.


Haa yang ni Mendi Ayam...sodap jugak.
Zanos ada ajar aku makna Mendi, tapi aku tak hingat.

ni kisah semalam...bukan hari nie tau.

Bagai hari hari jumaat yang lalu, aku dan rakan rakan selalunya akan kena jaga office sebab kaum Adam ke masjid berjemaah solat Jumaat.

Dari awal pagi lagi...aku dah katakan pada sahabat, " nak makan nasi Arab la lunch nanti". Macam dah tak bole di tahan tahan dah nafsu nak makan nasi Arab nih.

Kami kena lunch lewat dari biasa, lebih kurang ukol 230petang,...Aku dan sahabat sahabat plan nak ke Bank Islam, nak islam kan duit simpanan sikit gitew. Hahahaha...Hentah macam mana, melepasi traffik light depan Mydin..si zanos boleh konar baring kat selekoh Diplomatik serta merta... " eh!kite makan dulu la yek".

Kalau dah stereng di tangannya...apo laie den nak kato. Tadahkan saje, konar baring si zanos. Dah LAPO sangat sangat la tu cik kak zanos kite...

Zanos bawak aku dan sahabat sahabat ke Al Jazeera. Restaurant Arab. Kalau korang nak menuju ke Alamanda dari laluan Gate One...korang bole nampak Al Jazeera dari jalan utama...kedai dia kat tepi jer.

Sepantas kilat, zanos isi duit kemesin parking ...amik tiket parking tau, kawasan ni bukan boleh parking sebarangan. Tak pasal pasal kang...kena SAMAN. Aku dan sahabat2 memang serik. dengan area Diplomatik Tak khuasa aku nak sedekah lagi duit SAMAN gara gara langgar lampu blinking blinking, gara gara parking bersepah sepah, dont play play with this area ok. ...parking kete hang elok elok, letak parking tiket atas dashboard agak2 pegawai SAMAN nampak jelas bukan Juling...Selamat.

Di restaurant, waiter dari negara luar menyambut kami dengan menu. Aku order Kabsah Lamb....dah lama mengidam sejak Ejols bagitau dia balik dari Al Rawsha lunch bersam sama kawan kawan beberapa hari lalu. Teringin sangat sangat dah nie...Glup.

Sahabat aku yang sorang ni pulak, kalau bab pilih makanan memang makan jam. Selesai masing masing pilih makanan, sahabat aku yang sorang ni memang ngade ngade sikit..." ice lemon tea with less ice ..one!" kata sahabat pada waiter berbangsa entah aku tak tahu...yang pasti bukan India mari, Bangla pon bukan...muka Arab jauh sekali. Kazakastaan gohetgostan kut.

Kalau dah tahu masok kedai foreigner ni, bagi aku...korang kena speak English betol betol la atau...korang bakal menghadapi communication break DOWN. Walaupon mereka berbangsa international, belum tentu mereka pon fasih dan paham berbahasa Inggeris yer.

Nak di jadikan cerita..mamat waiter ni bawak la semua order2 yang kami mintak dengan betol, kecuali sahabat aku yang ngade ngade sorang nie..." nescafe ice nie...bukan ice lemon tea less ice"

Aku dah gelak geli hati. Zanos pulak cuba buat experimen rasa sikit la kunun sebab idong tak dapat detect bau tea ke nescafe gitew ...Wakakakaka. jenuh la sahabat menjelaskan "less ice" pada mamat waiter nih...Walaupon di telinge aku, sahabat dah sebot dengan bahasa Inggeris sebaik mungkin, tapi telinge mereka tetap pelik bunyi nya agaknya la.

Suke tak suke, terpaksa la mamat waiter ni pulangkan order yang salah di bawanya. Di bahagian belakang dapur, aku nampak KETUA waiter menegur mamat waiter tadi. body language dia macam ni la lebih kurang " next time ...u listen properly", sambil tangannya mengusik ke telinge di hadapan mamat waiter.

Mak budak dan budak meja sebelah kami pon nampaknya mengalami masalah komunikasi dengan mamat waiter tu...kalau dengar dengar nada tak puas hati kakak meja sebelah kami....kami ni jauh lebih baik dan banyak bersabar la dengan mamat waiter yang blur tu...Kalau aku jadi mamat waiter tu hari ni...dah nanges celah tempayan.

Aku ni cepat kesian sebeno benonya, kalau esok lusa dah tak ada mamat ni kat kedai Al Jazeera. Kena pecat la kamu tu gamaknya.Kalau korang pi kedai makan foreigner, aku nasihatkan...korang jangan la banyak songel sangat...lambat jadi nya perot aku dapat makan. hekhekhek...

its all about me me ME and my stomach!!!


No comments:

Post a Comment