Monday, July 19, 2010

7 Sya'aban

Hari ni 19 July bersamaan 7 Sya'aban calendar Islam.

Puasa...

Aku sambong niat puasa Isnin Khamis dalam bulan Sya'aban. Harap harap aku mampu teruskan sehingga tibenya Ramadhan yang mulia nanti... :)

InysaAllah.


Daripada Usamah bin Zaid r.a. katanya, aku berkata: "Wahai Rasullullah, tidak saya lihat tuan hamba berpuasa satu bulan daripada bulan-bulan (dalam setahun selain Ramadhan) seperti tuan berpuasa pada bulan Sya'aban." Sabda Rasullullah s.a.w.: "Bulan ini (yakni bulan Sya'aban) ialah bulan yang manusia lalai padanya antara Rajab dan Ramadhan, pada hal ia (yakni bulan Sya'aban) adalah bulan diangkat amalan kepada Tuhan seru sekelian alam, maka aku suka amalanku diangkat dan aku berpuasa." (Riwayat al-Nasai)


besar faedah & manafaatnya...

Menurut riwayat Muslim diterima daripada Abu Qatadah,
pernah ditanyakan kepada Rasullullah sa.w. tentang puasa pada hari Isnin, maka Baginda s.a.w. menjawab dengan sabdanya yang bermaksud:
Itulah hari yang padanya aku dilahirkan, padanya aku dibangkitkan menjadi Rasul dan
padanya Al-Quran diturunkan kepadaku."

(Subul al-Salam)

No comments:

Post a Comment