Wednesday, July 21, 2010

Telor itu tandanya...


Abg Mat mintak gambo nie yek...cantek bekas telor, i admire tau...thanks.

Keputusan muktamad.


Petang petang tadi, selesai semua kerja kerja di siapkan untuk hari nie... aku tegur kakak senior di office aku ni...kami ber MOC (microsoft office communicator) jer. Selalunya, bile dah nak balik ...aku habiskan waktu waktu dengan usik mengusik dia.... sambil2 tu nak korek design pelamin untuk majlis resepsi Q di KDE hujong minggu nie sebenornya...Heee so kepochi me kan? wakakaka Lantakkkk.

Senior aku ni selain sepejabat dengan aku, time time lengang dia jugak buat keje2 part time...jadi mak pelamin... masa majlis akad nikah rumah Qama hari tu, dia la yang buatkan pelamin. Hmmm...
[ yang siapkan andaman pengantin , panggil mak andam kan....so kalau siapkan pelamin, panggil mak pelamin la yek..heee.]
Suke hati ko la nyonyaaaaa.

So...
Aku : kak, pelamin Q di KDE nanti akak siapkan jugak ke?
Kakak : ha'ah.
Aku : camne design Q mintak kak?
Kakak : [dia bagi icon senyum jer...rahsie le tu]
Aku : "nice pelamin nikah Q hari tu kak"
Kakak : "ko suke??"
Aku : [alamak! dia tanye aku balik la pulok...frankly speaking...aku x minat sangat tapi aku puji jugak la kan... at least dia rasa penat lelahnya di hargai...] so nak tak nak...aku jawab jugak
"Nice ...tapi macam tak cukop UMPHHH la kak, sorry to say. But Ly prefer pelamin zanos. That one i loike"
Aku suke berterus terang jer...kalau terguris rasa, ampon maap zahir batin selamat hari raye la yer :)
Kakak : "abis majlis ko nanti camne? jadi tak buat bunga pahar pom pom ball?
keeeee kakak2 ko nak suruh buat telor jugak?
ko kena buat telor pindang tau....ko tak bagi bunga kat akak takpe...
tapi telor pindang tak bagi... aku kecik atiiiiiiii"
Aku [ terlopong depan window 12 menet]
Aku : hahahahaah...mak aii....pengsan gueh...telor jugek akhirnya

{perbualan perempuan perempuan berdarah Johor pekat likat}

Sebeno benonya, perancangan asal aku cuba lari dari kebiasaan, asyik bagi bunge telor je kan, nak jugak tukar tukar ...zaman kan dah berubah. Tapi jauh di sudut hati aku ni...dan sebahagian dalam diri aku tetap mahu mengekalkan adat budaya tradisional kite dalam majlis perkahwinan aku nanti.

Bunge pahar, bunga telor...MUSTI.

Aku terbaca dalam satu blog nie...alahai, tak ingat plak blog mana...dalam tulisannya penulis kata...

"Mak aku kata, telur pindang diberi masa kenduri kahwin ni sebagai mendoakan kesuburan pengantin.
Jadi kena bagi, jangan tak bagi."


Bile aku terbaca ayat tu, fikiran ni serta merta teringatkan arwah orang tua aku,andai mereka masih ada agaknya, pasti ayat yang sama aku dengar dari molot mereka.

Dah fikir masak masak, aku amik keputusan hari ni...nak buat jugak la bunga pahar DIP bersama telor pindang.


Walaupon hampir seluruh hayat hidup aku ni di habiskan di negeri Selangor, aku tetap anak JOHOR...ngehngehngeh.

Jangan tanye tempat2 kat Johor tau, aku bukan tahu sangat. Aku sekolah je kat Johor...selebihnya aku merantau.Hee
Ampon Tuanku.:))

No comments:

Post a Comment