Saturday, July 10, 2010

Sebaik baik doa buat PENGANTIN


Semalam ROAD TAX kereta dah siap.
Yeay!esok bole pegi jalan jalan.

Alhamdulilah, walaupon dalam hujan lebat, selamat juga aku amik road tax di bank.
kalau tak ada road tax yang baru dihidupkan kembali tertepek di dada cermin, sure encik tunang tak nak bawah aku pegi kenuri kawen.

Bangon pagi pagi sebab hari ni nak pergi kenuri kawen sedara encik Tunang tengahari nanti.
kalau dari cerita ceriti encik Tunang, keluarga pengantin datangnya dari keluarga SENI.

Fikiran ku dah mula berangan angan, nak pakai baju apa nih.
Teros teringat baju kurung yang ku hantar di DOBI belom beramik. Nak kena pegi kedai la pulak.

Sambil nak tunggu pukol 9 pagi...

aku terpikir sendirian...kalau kite ke kenuri kawen, doa apa yang sebaik baiknya kite niatkan dan lafazkan buat pengantin?
Tanpa lengah lengah lagi, aku tanye pakcik Google.

Doa Selamat untuk Pengantin.

Menurut Abu Hurairah r.a.

apabila mendoakan seseorang yang baru berkahwin, Rasulullah s.a.w. akan berkata, “

barakah3.jpg

(Semoga Allah memberkati kamu dan melimpahkan berkat kepada kamu dan menghimpunkan kedua kamu di dalam kebaikkan.)”[3]

Menurut Imam Nawawi di dalam Al-Azkar adalah disunatkan kita mengucapkan seperti ucapan-ucapan Rasulullah s.a.w. di atas. Menurut beliau lagi, adalah makruh kita mengucapkan “Semoga berbahagia dan banyak anak.”[4]

source doa : cempaka


nota kaki : "hmmm...apa sal la aku suke sangat pegi kenuri kawen neh?"

No comments:

Post a Comment