Thursday, August 5, 2010

Seorang Pendengar Setia



di ciptakan untukmu...
2 telinga,
1 molot.

Tahu kenapa?
supaya kite sebagai manusia, hambaNYA yang kerdil ini... lebih banyak mendengar dari pada
bercakap, mengarut2, melalak, mengumpat.

Begitulah lebih kurang yang aku fahami dari beberapa artikel yang pernah melintas di hadapan mata aku nie.

***************************

Dari pagi pagi lagi, sambil terkejar kan kerja kerja harian dan project2 baru masok dalam task bulananku.

1 window pop up di hadapanku.

Window 1 ___Seorang sahabat bertanyakan padaku tentang kemasokkan BOSS BARU dalam group aku. Ha'ah, desas desus tentang ke masukkan BOSS BARU dalam group aku bulan hadapan memeriahkan dunia penggosip2 tegar di pejabatku.
Aku adalah antara tempat mereka mereka mengorek rahsia. Macam la aku kenal sangat dengan BAKAL BOSS BARU group aku nih. Kalau aku kenal pon, sebab BAKAL BOSS BARU adalah kawan kepada kawan aku.
Tapi aku tetap tak kenal sape BBB. Adeih.
Belom apa apa sudah havoc tau...

Kadang kadang aku jadi pelik jugak, tak semena mena...ada saje hamba Allah yang datang padaku, atau tegur aku untuk tujuan meluahkan perasaan dari perasaan tak puashati, perasaan marah,kecik hati, rahsia peribadi....semua jenis masalah dunia la ...

Dalam masa 8 jam aku di officer, hari ni je aku rasa....hampir separuh dari masa yang aku habiskan di pejabat MENDENGAR untuk mereka yang di sekeliling ku. Aku kadang kala rasa dia org ni ingat aku BOSS dia org ke apa?
Rasa macam Jabatan Kebajikan Masyarakat pon ada sekali sekala.

Aku ni teammate jer la weh...bukannya aku buleh merubah keadaan dan masalah korang hellow! Tapi tak pe la...bule gak aku bagi kata kata semangat dan nasihat, semampu aku...

mungkin jugak mereka hanya harapakan aku MENDENGAR luahan hati yang terbuku untuk mereka sahaje

Tengahari pulak, 1 lagi window pop up di hadapanku.

Window 2 ___Seorang sahabat mintak aku rahsiakan satu rahsia. Kalau dah nak di kongsi dengan aku. di mana garisan RAHSIA dalam otak sahabat aku ni agaknya yer. Mungkin dia tak mampu berahsia sendirian, maka dia luahkan rahsia tersebot padaku. Beberapa orang team mate aku akan keluar lunch di hotel bersama boss lama.
team mate team mate yang akrab dengan BOSS lama. Gitu cerita nya.
Adeih! bende2 camni pon nak berahsia...lantak korang la nak makan mewah kat hotel ke kat Gunung Everast ke...janji tak mintak duit gaji aku sudey.
Hikhik..lawakkan :))

Selepas makan tengahari, 1 lagi window pop up di hadapanku.

Window 3___ Seorang sahabat aka junior yang baru menyertai group aku, meluahkan rasa bimbangnya tak dapat status PERMENANT lagi dari HR, rasa bimbangnya terhadap kerjasama di berikan oleh senior projectnya yang agak kedekut ilmu dan rasa bimbangnya tentang gaji bulan ini dan bulan hadapan yang belom menjanjikan apa apa baginya.
Gitu la nasib jadi new staff kat pejabat aku. Bak kata BOSS lama aku " kapal besar, sekalli nak belok ke kiri...kena amik lajak jauh gilerrrr" Maka, lambat la segala process bagi pekerja baru seperti sahabat nak dapat status pemenant staff dan gaji masok setiap bulan.
Banyak banyak bersabo ye jang.

Aku cuba beri sokongan, agar sahabat follow up dengan BOSS sementara dan seminggu sekali follow up dengan HR. Itu sahaje kata kata yang termampu dariku, kerana aku jugak tak tahu sape BOSS aku sebenarnya dalam masa sekarang nie.

Tak sempat aku habis mendengar kisah sahabat di window 3.

Window 4 ____"ko dapat?" tanye sahabat. "Aku dengar ko dapat" ternganga kejap aku depan skrin laptop ku.
"Aku dengar ramai yang dapat" sambong lagi si sahabat. Aku balas walaupon masih ternganga ke bluran " Alhamdulillah, rezeki masing masing" balas ku tanpa menjawab secara terus terang

Window 5 _____ menjelma lagi satu window tibe tibe. Abg B ajak minom jom. Kata sahabat.
Di bawah pohon pohonan yang hijau, dengan bunyi percikkan air pancut di sisi meja, di temani air milo ice, aku dan sahabat berlonggok buka cerita.Sahabat yang satu ini rindukan anaknya di asrama. Anak kesayangan bakal di bawa balik untuk menyambot ramadhan bersama sama. Di hati seorang bapa dia mahu anaknya di sisi ketika menyambot puasa pertama. Anak ada 2 orang jer la katakan...Aku senyumakan saje mendengar luahan hati sahabat.

Window 6___" ko update resume ko cepat, aku nak forward ke HR.Ada new units new MD nak set up kat tempat kerja aku. Kalau ko nak, aku bawak masok ko ke unit HR sementara aku setup system kat unit HR ni.
Aku " baikkkkkkkkkkkkk...tapi aku tak nak buat IT dah tau. Busan dah"
Sahabat " kite cube dulu, kalau ada rezeki, insyaAllah"

530pm ___aku balik rumah. Aku rasa hari nie....paling banyak rahsia terbongkar.
Rasa Letih giler. Kalah lah rasa letih macam jaga 4 orang anak kembar gitew.

10:12 mlm...Menguap paling besarrrrr punye.otak aku sendat. Nite nite.


No comments:

Post a Comment