Tuesday, August 10, 2010

Ramadhan Datang Lagi

Alhamdulillah, ku panjatkan syukur ku ke hadrat Ilahi memberikan ku kesempatan sekali lagi menunaikan ibadah puasa ku tahon ni.

Alhamdulillah.

Alhamdulilah juga kerana, aku di beri peluang makan tengahari bersama sahabat2 seperti yang di rancangkan. Kempen berjimat cermatku...BERJAYA dengan GEMILANGNYA.



Horayyyy!

"Lepas puasa, lepas raye, lepas 2010 pun kite bawa bekal jugak eh!"begitu niatku luahkan pada rakan rakan.
sahabat sahabat menyambot cabaran tanpa rasa gentar.

Boleh jimat dan boleh simpang {{{wakakaka sejak bile aku jadi org Gannu pulok neh}}} wang banyak banyakkkk . Semangat menyahut cabaran menjadi jutawan tahon 2011 melonjak- lonjak.wink * wink.
Projek baru huhuuuuuuuuu.

***********************************
dalam keseronokkan kami menanti untuk menyambot kemuliaan Ramadhan...di suatu sudut penjuru dunia...sekumpulan MANUSIA jua...sedang merasa sedih, marah, hilang arah kerana...


5:20petang...terima panggilan dari sahabat-sahabat mintak tolong.
sahabat2 yang dulunya meninggalkan kami di kompeni sekarang ni H* ....merayu mohon di interview semula hari nie. Kompeni di mana tempat sahabat2 bekerja sekarang telah..... PECAT mereka!!!
Surat perberhentian dengan 1 bulan notis di terima sahabat2 petang tadi sunggoh memeranjatkan kami di kompeni persaing.

Kecut2 perot aku dengar berita tadi. Alasan yang di guna pakai oleh kompeni mereka ialah pembukaan cawangan dan group baru di India.
Wah!!!
Senang2 je korang announce pemberhentian kerja di saat2 menjelang Ramadhan eh....sape yang tak marah kena PECAT weh!
Fikiran sure bercelaru sorang sorang, mana nak pikir duit, fikir pasal isteri dan anak anak kepada yang dah bekeluarga. Bagi yang bujang, fikir psal nak bayar itu ini dan macam macam lagi keperluan masa kini.
sapa la manusia yang tak sedih risau dan marah???

Kesiannya la sahabat2ku. Tak terkata aku di buatnya...
Esok hari pertama berpuasa, sebulan lagi nak raye. Aduhaiiii. 3, 4 orang sahabat yang aku kenali ada yang menjadi mangsa pemberhentian, mana kala ada juga yang masih berkhidmat.

Aku yakin, Rata rata sudah hilang kepercayaan dan hilang semangat untuk berkhidmat dengan "kompeni" yang pecat staff sesuke hati....Local manager paling TOP pon tak tahu ok. {{Or mungkin mereka dah tahu, tapi buat buat tak tahu je la kan....mereka pon makan gaji jugak...bukan kompeni datok or daddy mereka. Betol ?}}

Kalau hari ni hari sahabat, tidak mustahil process yang sama di gunakan kepada pekerja yang belom kena pecat kan.
Eiii, ngeri siut. Kompeni boleh pecat bile2 masa jer.


Walau bagaimana pon, aku nasihat kan sahabat2 agar banyak2 bersabar. Semuga sahabat2 sabar tabah dan kekal berfikiran positif di bulan Ramadhan yang mulia ini. Mungkin kini masanya untuk memperbaiki dan merenung kembali kelemahan diri kepada DIA yang MAHA BERKUASA.

Balik rumah, playhousemate aku meluahkan berita sedih yang di terimanya kepadaku.tak sempat nak bukak kasot, Ternganga aku apabila playhousemate nyatakan dia juga adalah antara 60 orang nama nama yang menjadi mangsa pemberhentian hari ni.

Oh Tuhan!

Semuga ada pelangi indah menanti korang semua hendaknya.
AMIN.


No comments:

Post a Comment