Thursday, March 10, 2011

Laluan Paling Kanan...Laluan Laju La Cawan


Encik suami dah pesan balik awal...seawal pukol 530 sudah ada di rumah.Semata mata nak memenuhi jempotan makan malam di hotel. Penting nie...Dengan kelajuan 110km/j aku memecut lancar kereta jenama Malaysiaku berderum laju nak sampai awal di rumah.

Nak jadi cerita la kan...memang sinitron 15 minit la nie.
Tak ada ribut, tak ada taufan. Entah dari negara mana ntah budak pemandu kancil puteh ni hidup dan membesar ...
tibe tibe je dia dengan kelajuan kurang dari 110km/j. Dia bagi signal kanan...masok lane paling laju. Betol betol terkedek-kedek di hadapanku.

Padahallllllllllllllllllllllllllllllllllkan kan kan.... di hadapan ku tak ada kereta lain ok...jalan lengangggggggggggggggggg masa dia duk berangan kat lane tengah pon, di hadapan lane tengah pun lengang tau....lori berat tak ada, motor mat rempit pon tak ada.Tetapiiiiiiiiiiiiiiii entah apa mimpi ntah si cawan ni....aku terpaksa tekan pedal brekkkkkkkkkkkkk tak pasal pasal.

Helo!wake up la woi!Elo!

Aku yang dah sedap menekan pedal memecut ni dan di sondol dek BMW hitam dari belakang dari tadi.Terpaksa menekan padel brek...bagi signal kiri , potong si kancil puteh ni , dah la slow like siput kan...memandu bawah kelajuan minima, tekan pedal sekuat rasa dan terus berderum laju meneruskan kehidupan.
phewwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww. Lega dapat potong.

Dah potong.

Aku jeling dari cermin belakang, melihat senario si kancil dan BMW hitam. Kancil puteh masih lagi di lorong paling laju sambil di sondol oleh BMW hitam yang membuntutiku tadi.tibe tibe eh...

Eh eh...si cawan ni pandai pulakkkkkkkkkkkkkk amik laluan tengah dan kasi laluan kat BMW hitam tu eh.
Mentang2 aku bawak kereta tak berapa nak mewah, sampai hati biarkan aku bertungkus lumus memotong ko dari lane kiri eh. Apa la pelik sangat perangai ko cawan oi

Podaaaaaaaaaaaaacet!
Pelik pelik la pemandu di negara ni.

Ada tak undang - undang atau saman khas bagi pemandu yang memandu di BAWAH kelajuan minima dalam negara ni ek? dah la tu
mengunakan laluan paling laju macam dia sorang je bayar road tax dalam dunia ni?
korang tahu..? ada tak ada tak?
Aku rasa kalau ada sekali pun, tak ada siapa pun nak keluarkan surat saman buat si cawan mangkuk sinki tu kan.

Kalau kat United State of Amarika dah lama dah si cawan dapat surat cinta tu sebab menyusahkan pengguna jalan raya yang lain.Haih.
Pelik pelik

Oh! sampai di persimpangan exit ke Puchong and laluan teros ke SKVE pulak. Ada sebuah kancil puteh yang bawak laju macam nak bunuh diri memintas aku. Pergh! Kalau terbabas, confirm tak sempat nak say " Bye bye Romeo".





No comments:

Post a Comment