Tuesday, November 9, 2010

Sayu


7:30 pagi aku sampai di office, suasana suram dan redup.

Hati berdetik seolah olah tahu tahu aje macam ada yang bakal pergi meninggalkan hidup ini.


Ada kerja yang perlu aku bereskan di bilik printing. Aku tak berani masok ke bilik print seawal pagi. Aku paksa sahabat di shift group menemani...eh! dia hulurkan sayur petola dan terong segar teros dari ladang. aka tanah lebih banglow mewahnya.

Tak sabar nak buat masak kari dan masak bening balik nanti.


Alhamdulillah...rezeki dari sahabat yang pemurah...dari Allah yang maha penyayang.
Hati tibe tibe teringatkan sahabat...semalam habis waktu kerja kami sama sama ke Ali Bistro layan maggi goreng. Borak borak bercerita tentang kisah hidup...sama sama berebut rebut makan kurma....sama sama mengharapkan...

Gerak hati nak tahu perkembangan sahabat...aku mintak kakak senior ku hubungi sahabat.

Dah bersalin?????????????????????????
sahabat dah melahirkan baby yang di tunggu tunggu tapi sahabat sendiri tak sempat melihat bayi yang di lahirkannya.

Baby yang di lahirkan hanya berusia 27 minggu kuat semangatnya mahu melihat dunia...tapi doktor mengesahkan baby di tahap kritikal dan perlu dimasokkan kedalam incubator unit kecemasan HUKM.

Incubator tak ada???????????????????????

435 pm aku terima sms " telah kembali ke rahmatullah anakanda kami ..."
Aku yang masih di surau menunggu azan asar, bingkas bangon. Sedih. Airmata mengalir. Aku paham perasaan sahabat. Baby yang di tunggu tunggu selama ini, selepas 10 tahon. Akhirnya pergi.

Kembali.

Aku pujuk hati sendiri. Aku tunaikan solat. Dalam hati berdetik tak sedap hati...ku lihat sahabatku seorang lagi yang berada di meja sebelah ku dah merah merah muka menghemburkan kesedihan. Sebaknya hati Tuhan saje yang tahu...suasana sunyi.Jarang sekali ruang kerja kami sunyi.

Jerit pekik usik megusik gurau senda hari hari biasa tiada. Hanya yang pernah mengalami kehilangan, pasti mengerti perasaan ini.

Selama ini kami sahabat sama sama memberikan kata kata semangat. Hati kecilku sayu mengerti...setelah pelbagai usaha dan rawatan di tempuhi, sehingga akhirnya berjaya hingga ke bulan ke 7. Namon ketentuanNYA hanya DIA sahaja yang maha MENGETAHUI.

Pasti ada yang lebih baik sedang menanti. Mudahnya memujuk hati, tapi hati tetap menangisi.
Air mata terus mengalir, kakak R mendekati dan memujuk2 hati ini.Dia cuba berseloroh bercerita tentang terong dan petola.

Aku redha. Hidup ini telah di susun aturkan olehNYA.

Hati ini masih sayu dan sebak...ramainya yang telah pergi tahon ni. Aku rasakan bagai tak henti henti...

Adik manis keguguran beberapa bulan yang lalu
Suami tercinta sahabat ku meninggal dunia bulan lepas di HUKM.
Ayahanda sahabat ku di Melaka baru sahaje meninggal dunia akibat sakit jantong minggu sudah.
Bonda mertua boss ku meninggal dunia baru sahaje di beritahu semalam.
Baby Muhammad Umar Qayyum kembali kepadaNYA hari ini.

Sama sama lah kite berdoa semoga hati ini tabah yea wahai sahabat....

Al Fatihah.

No comments:

Post a Comment