Tuesday, March 15, 2011

Weekendku bersama KLCC & Nayli




Jepun ...gempa bumi dan Tsunami yang berlaku baru baru ni mengejutkan aku dari lena seketika.

Betapa dah lamanya aku tangguhkan rasa rindu ingin bertemu dan bergelak ketawa pada kakak, abang, niece , cucu dan keluarga serta sahabat handai. Eh! apa dah jadi dgn plan ku nak bertemu rakan2 seuni pada 28th Feb yang lalu ek? Adessss...senyap sunyi je nih...isk!

Sedar tak sedar, aku dah miliki seorang lagi cucu ...pantas nya masa berlalu kan. Korang rasa tak?
Dari sehari ke sehari, dari minggu berganti bulan... aku bekerja...bekerja, bekerja lagi mengejar material dunia.
Duit, langsir baru, peti ais baru, sofa baru..semua itu aku keja sejak menjak duduk sebumbung dengan encik suami. Maklom la, kang mak mertua nak datang, idak la terseliuh lutut nak bersimpuh di lantai kan.

Arghhhhhhhhhhh
Kejamnya aku menyeksa diri dan perasaanku sendiri.

Apa la akan jadi andai negara ini berlaku gegaran dan kehancuran seperti Jepun?
Nauzubillah...selisih. Mintak simpang! Jangan la kau duga kami dengan ujian tak tertanggung oleh kami ya Allah. Amin.

Memikirkannya je aku dah naik ngeri.Andai berlaku, adakah aku punya masa...adakah sempat buat ku
Adakah aku masih berkejaran setiap hari ke office mengejar 5 angka dalam pay slip ku? atau
mengunungkan duit yang sedia ada agar menjadi lebih tinggi lagi bagi memenuhui nafsu serakahku mencukupi nafsu cara hidup ku kini?

Erk! seram seram...
Mereka, bukan jauh...bukan di Japan. bukan di Marikh...bukan Mereka yang aku sayang ada di hadapan mataku.
Hanya dengan memandu 30 min kalau tak banyak kenderaan aku mampu gelak dan ketawa sampai keluar air mata, air liur dan hidung bersama sama. Ah! seriaunya andai aku hilang kesempatan itu.

Kite di sini, di negara, di bumi yang aman damai dan penoh dengan ketenangan ini....
kecoh terbeliak bijik mata dengan kejadian maha hebat gempa bumi dan tsunami yang berlaku di Japan. Padahal seorang penduduk Malaysia yang dah bertahun menetap di Japan kata..."kami dah biasa dengan senario yang berlaku seperti gempa bumi di sini... Ianya perkara biasa... Tiada yang perlu di panikan....tiada yang baru.

Bagi kami...
Kami lebih menghargai apa dan masa yang kami milik di sini hingga hari ini ni"

Kite di sini, negara yang di rahmati, bumi yang berkongsi kasih sayang dengan pelbagai jenis warna dan bangsa tiada ribut taufan, tiada bencana alam,
kecoh terbeliak biijik mata apa bile bertegang suara dalam kempen pilihanraya sebelah menyebelah di Merlimau dan buku Interlok yang dah sekian lama menjadi buku rujukan semua. Apa nak jadi manusia bumi Malaysia ?

Tak mahukah kite menghargai keaman dan ketenangan yang kite milliki kini.
Tak cukop-cukopkah?

Arghhh memikirkan pasal dunia, tak mungkin habis. Baik aku layan Nayli yang enak di buai mimpi ni....so cumel.


eh!Jom tonton Lat Muzikal @ Istana Budaya sahabat,






No comments:

Post a Comment