Saturday, March 5, 2011

Shahrin Low vs Abdullah Chan

Image Kong Po chicken rice dari camera BB storm puan Lyndah....cilok skit ye puan.

Semalam aku dan rakan rakan dah habis ide nak makan tengahari di mana.
Macam tahu tahu je gelodak di otak ku ini , adik manis hantar message di communicator kompeni kami.

" Nak makan dim sum tak kak?" tanye adik manis

Nyumnyumm..sedap jugak tu .
Sejak pekena dim sum di Kedai Makan Cina Muslim Abdullah Chan..aku kini dah kire jadi pengemar dim sum.

"Kat mana?" tanye ku balik pada adik manis.
"Shahrin Low" balas adik manis ringkas.

First time aku dengar nama kedai di sebut adik manis, aku sangka kami bakal menuju ke restaurant Abdullah Chan lagi hari ni. Tapi bukan. Aku ikot jer lah.

1:15 petang...kami menuju ke restaurant Chinese Muslim yang baru di buka. Ada tanglong tergantong2 di luar kedai. Memang sentuhan Chinese.
Masok ke dalam kedai yang baru di buka, hanya kami berlima memenuhi ruang. Kawasan sekitar masih belum sepenohnya siap. Deretan kedai di hadapan restaurant masih lagi binaan yang separuh siap.

Kedai Chinese Muslim Shahrin Low ini betol2 bersebelahan dengan Perantau Hills di jalan Sg Merab.
memandangkan camera cap ayamku dah kehabisan bateri, tiada gamba yang dapat aku kongsi bersama di sini.


Aku order...Kong Po Chicken Rice dengan Lemon Madu.
huhu...sangat menyejukkan tekak.
Sementara menunggu makanan sampai, aku belek2 menu sampai khatam.
menu power giler lain yang menarik dengan specific cooking style ada bermacam macam gaya, tapi memandangkan aku nak makan tengahari idak la aku order crab and shark fin sup kan.

Waiter datang terkedek2 bawak Chicken rice ku, tapi apa yang aku dapat bukan Chicken rice ...white rice sajos.
Ada kekeliruan di situ berlaku.
Kawan kawan kata, Chicken Kong Po ni ala ala masak gajus, tapi aku tak jumpa pulak separuh gajus pun di dalamnya.Hekhek...
Aku jeling la kiri dan kanan, kut2 ada box wap simpan Dim sum macam kat kedai Abdullah Chan tu...tapi tak nampak bayang. Sadis. Semua yang ku harapkan di sini ..tiada.

Agak keciwa, tapi hadap jugak la Kong Po chicken with WHITE rice dengan Lemon Honey Ice yang sangat plain. Uhuks

Kalau ikot citerasa tekak aku ni...Aku vote for restaurant chinese muslim Abdullah Chan lah yek,
air kedondong asam boi yang sangat taste sukar di lupakan.
Begitu juga dim sum mushroom dan telor masin yang sungguh mengancam



No comments:

Post a Comment