Saturday, April 3, 2010

Makna IKATAN Itu



Kebebasan adalah aset paling sukar di lepaskan bagi perempuan seusia aku.
Semakin dekat tarikh pernikahan, semakin aku jadi gemuruh.
Cerita ceriti perceraian sahabat sahabat ku yang kahwin dahulu kadang kala buat aku jadi seriau,
buat aku mencari cari resepi istimewa agar perkahwinan ku kekal abadi selamanya.
InsyaAllah.

Aku perlukan ketenangan mencari jawapan yang aku mahukan...

5 hari..
aku bawa diri ke Perlis Indra Kayangan, kampong halaman en tunangku.
Aku fikir aku ni bakal berkahwin dengan orang Perlis
maka, kena la belajar kenal kenal, adat resam dan asam garam orang Utara kan.:))


Buah mempelam ni penoh di sekeliling umah bakal bapa dan ibu mertua den...tapi image ni.
Kedai punya...hakhakhak

Ye ye ye... aku ada terbaca dalam magazine tentang pantang larang, pantang larang orang tua tua agar bakal pengantin perempuan tidak terlalu rapat dengan pihak lelaki apa bila menjelang hari perkahwinan tapi detik hati aku ini berkata..."pantang pantang juga, aku masih perlu mengenali pihak keluarga bakal suami ku...Ini perlu.
Aku perlu gambaran bagaimana kehidupan aku setelah menjadi sebahagian dari kehidupan seorang isteri kepada orang Perlis.

Sepanjang perjalanan ke Utara bersama encik tunang dan bakal ibu mertua...fikiran ini berpusing pusing mencari jawapan pada teka teki dalam diri, dalam hati...aku tak pasti la kalau kalau aku saje alami persoalan ini sejak menjak semakin dekatnya tarikah pernikahan kami, mungkin orang lain tidak...apa pun kemungkinannya.

Aku kini sudah temui jawapannya.
Alhamdulillah.
Yeay!!!


Pulut ayam adalah makanan popular di Utara yea.
nampak sempoi, tapi layan taw.


Hikmah Perkahwinan

Daripada Aisyah r.a berkata, bersabda Nabi s.a.w. " Perkahwinan itu adalah sunnahku, sesiapa yang tidak suke mengikut sunnahku maka bukanlah dia daripada golongan umatku." - Riwayat Ibn Majah

Apakah hikmah Allah mensyariatkan perkahwinan?

1. Sunnah para Nabi dan Rasul.
2. Tenang dan Tenteram.
3. Memelihara Iman.
4. Yakin Rezeki daripada Allah.
5. Zuriat
6. Disiplin Hidup.

***


Di satu malam yang hening, bakal pak mertua ku duduk di sisi ku, dia buka bicara. Aku menjadi pendengar setia.
Aku tibe tibe mendapat jawapan bagi SEMUA persoalan.

***

Persediaan Sebelum Berkahwin
Bukan hanya sekadar dengan persiapan pelamin, catering, meja kerusi, air cond, PA system, baju pengantin, procedure nikah, baju sanding, baju nikah, mak andam malah ianya lebih dari pada itu.

Aksi paling matang tahon ini..wakaka

1. Persediaan Minda dan Kerohanian
Setiap pasangan perlu bersifat MATANG.
perlu mempunyai PENGETAHUAN ASAS hal ehwal rumah tangga.
kemahiran BERKOMUNIKASI,
MENGURUSKAN sumber masa wang dan tenaga
bersedia menghadapi MASALAH.

2. Persedian Fizikal
Perlu mempunyai KESIHATAN yang baik.
Penting untuk memiliki kemampuan SEKSUAL yang normal.
Amat penting dalam menjamin KEBAHAGIAN RUMAHTANGGA & ZURIAT yang baik.

3. Persedian Kewangan.
Tugas dan tanggungjawab utama suami ialah MEMBERI NAFKAH kepada isteri mengikut kemampuannya.
suami hendaklah mempunyai sumber PENDAPATAN YANG TETAP yang boleh menjamin nafkah keluarga di beri secara berterusan.

4. Persediaan Sosial.
PERKAHWINAN bakal membawa kepada PERUBAHAN PERANAN kepada kedua dua pihak.
mempunyai jaringan sosial dengan mertua dan saudara mara pasangan.
Bersedia diri masing masing MENERIMA SEGALA TUNJUK AJAR DAN NASIHAT daripada mentua masing masing.

Perkahwinan bukan hanya SEKADAR membina perhubungan antara SUAMI dan ISTERI sahaje,
tetapi ia melibatkan keluarga dan saudara mara dua belah pihak khususnya dengan mertua.

Aku kini lebih BERSEDIA.:))







No comments:

Post a Comment