Thursday, September 9, 2010

Sambal Goreng Nenek

Bile tibe hari rayaaaaaaaaa....eh eh...macam lirik lagu la pulok. Hik

Bile tibe hari raye, selain baju baru, kasut baru, angpau raya, duit raye, bunga api, mercun, kasut raye, makanan ialah part kegemaran aku ...aku gemar sangat rendang, ketupat, lemang, sambal kacang dannnnn...

Aku teringat...

Nenek selalu buat sambal goreng.Sedap sangat sangat, ada so un, ada kacang buncis, ada rasa pedas pedas dan yang paling utama sekali ialah TEMPE.

Memandangkan aku tak pandai ar buat sambal goreng tu, aku gorengkan saje TEMPE yang aku beli dari supplier. Besar. Segar dan murah.

Ting. 0.80 sen je sekeping. :)

Aku rindukan sambal goreng Nenek sangat sangat nie...Hmm sape ek pandai buat? Haa...kakak aku no 2 sure terror. nak bawak balik skit la..suh dia buat sambal goreng. Yeah!!!

Sambal Goreng Tempe ialah makanan kegemaran aku jugak masa hari raye. Tapi... aku tak reti buat...aku tak tahu resepinya...

Siapa yang boleh/pandai buat...tolong la sharekan resepi sambal goreng tu dengan aku yek. Phuleaseeeee...


Memandangkan aku tak reti buat sambal, aku gorengkan saje dengan kunyit dan garam. Lepas tu aku tumbuk bawang puteh, cili padi, cili merah, gula, garam dan sedikit air asam. Phewwwwwwwwwww.

Macam potato wedges gitew. Yummeyh.

Gebu kan. Macam winter sonata ...suke!
Di balut rapi dengan daun...ehiks.I dont know woo daun apa nie...but it make tempe smells fresh.;)

Tempe ni kalau campor dalam kuah lontong pun mengancam jugak kan.

Hadoiii...jam berdetik terasa perlahan sangat la.Uhoks!







1 comment:

  1. salam Lily,
    selamat hari raya..
    ni saya ada resepi sambal goreng. mungkin boleh membantu.

    http://catzscafe.blogspot.com/2009/10/sambal-goreng-jawa.html

    selamat memasak.

    catz

    ReplyDelete