Sunday, September 25, 2011

Nasi Lemak sambal Udang Arwah Mak Teh

Sebelum ke kenduri kahwin anak sepupu aku di Ampang semalam.
Aku carik sarapan buat alas perut

Aku pergi kedai kakak biasa masak sedap tu..Allahhhh. Tutop pulak.
Dah kaya gitu la orang kite...tak bukak kedai. Hari sabtu pagi kedai tutop. Apakah?

Aku kehadapan taman perumahan...
terpandang adik manis menjual di sisi jalan raye. Bagi signal tepi...zassssssss aku parking kete ku ke tepi.

Di celah celah keenakan warga taman masih di ulit tidur...
aku dah di ulit lapar nasi lemak...HEEE

"Nasi lemak berapa, mee hoon berapa dik?" tanye aku sambil mengorek duit kecik dari wristlet tergantong di lengan tangan.

"Mee hoon biasa...Rm singgit...Nasi lemak Kosong RM seringgit...Nasi lemak berlauk RM 3 ringgit kak" detail adik manis menjelaskan satu persatu

"Terima kasih" balas ku sambil menghulur note merah sepuluh ringgit padanya.

"Tige 3 dengan seringgit ...7 ringgit kak.Terima kasih ye kak" balas adik manis sambil memulangkan baki tanpa melihat kewajah sayu ku pagi itu.



Mee hoon kosong RM 1/= {ada sambal..macam mana dia kire kosong ek? ..hmm}
Aik!Telor rebus ?
sendiri rebus kat rumah.hahaha..
Mee hoon sedap. 


Nasi lemak berlauk katanya...sebab ada daging goreng.
Nasi lemak tak rasa lemak,
sambal tak rasa sambal,
daging goreng rasa manis.
Kacang dan ikan bilis memang aku tak mahu...sebab aku allergik.

RM 3 ringgit.

Hidangkan tersedia atas meja buat encik suami.
"Sedap bang nasi lemak?" tanye ku pada encik suami yang memang tak makan pedas.
"Sedap" balas encik suami yang aku percaya lapar selepas bangon pagi.
"Orang rasa rak sedap...tawar hebey...sambal manis, daging goreng manis, nasi lemak rasa nasi kosongjek..RM 3 ringgit " balas ku separuh tak puas hati 
" Bersyukur la Ly" balas encik suami melayan kerenah bebelan ku.

Erk!
Aku terus insaf...sekejap
adakah nasi lemak bungkus di tepi jalan di jual sewaktu aku menuntut di Amarika?
Tak ada.
Terkenang anak buahku yang sedang menuntut di New Zealand saat ini. Dapat kah dia nikmati nasi lemak bungkus di sana? Rindukah dia pada negara sendiri?


Hanya Tuhan saje yang tahu.

Mengenangkannya...memang aku menangis kerinduan nak makan nasi lemak tepi jalan di sana dulu.
Dah ada depan mata, aku komplen pulak tak puas hati sana sini.
Adoilaaa manusia...

Tapi aku tetap...

Teringat nasi lemak bungkus sambal udang berharga 50 sen Arwah mak teh. 
Walaupon hanya 50 sen tapi rasa nasi lemak di bungkus daun pisang...di sertkan sedikit hirisan timun dan keenakan sambal udang
tanpa kacang dan ikan bilis goreng itu masih dalam ingatan aku ini.

Kenapa la tak boleh jual nasi lemak tu biar la rasa nasi lemak betol betol..
Kasihan saya ...dah la tak rasa nasi lemak, rasa tertipu pun ada. Uhuks!







No comments:

Post a Comment