Tuesday, July 5, 2011

Demam



Hari tu...aku baru je sebut aku dah lama tak ngadu sakit kan.
Nah!
Sekejap je kalau Allah nak uji.
Demam teros...

Tengah demam ni...bisa bisa badan dari kepala sampai la ketumit kaki.
Sendi2 sakit,
tekak sakit,
otak sakit,
tulang sakit,
semua sakit lah...
Ini wajah orang sakit...:(
Kesian saya.

dalam sakit sakit, otak masih ligat memikirkan...
Banyak plan hari ni terpaksa di tunda...

1. Perbincangan 3 penjuru dengan Jutawan Julite.
2.Peghantaran Virgin Coconut Oil gel kepada peminat kecantekan
3. Amik road tax kete nak expired esok di Bank. [ Nasib baik pegawai bank tu call...Alhamdulillah terus teringat , road tax tak amik2 lagi sejak 3 minggu lepas...Pelupa betol!]
4.Amik laundry kat Moms Laundry. [ washingmachine rosak deee..]
5. Bayar hutang kat bank.
Adusss...

Apa bile dah di serang demam ni...
badan hanya mampu terelentang atas katil.
Kepala otak mula memikir2 apa pasal la aku bole demam plak pagi ni...sedangkan semalam elok je.
Ketawa terbahak kuat kemain.
Dah sakit tekak ni, nak bukak mulut pon kena pikir 14 kali...kan.

aku makan apa ek semalam?
ahaaaaaaa! Aku buka puasa di mulai dengan AIR SIRAP BANDUNG CINCAU yang sangat dingin berisi ketulan air batu yang sodap. Bukan dengan buah tamar ke kan. Dengan sirap bandung cincau macam dah 7 tahon tak pernah minum.
Kannnnnnnnnnnnnnnnnnn dah demam. Badan panas terkejut kut dapat air sirap bandung cincau sejuk.


Aku ke dapur, menyuap nasi dan ikan goreng ke mulut.
Tekak sakit kemain nak menelan ikan goreng cicah cili kicap kegemaran.
Gigih nak sihat cepat, selawat dan al Fatihah aku hembuskan dalam minuman agar dapat menelan makanan buat melapik perot.
Nak kena makan ubat kan.
Aduh! sakitnya.
Wah! mengaduh macam sakit sangat eh.
Di luar sana berlambak lagi manusia2 yang di uji dengan sakit dan penyakit tak tertanggung aku melihatnya.
Isk! tak baik betol...bukan kah kite di pesan agar sentiasa meredhai ujian di berikan olehNYA?

Macam mana nak legakan sakit tekak aku ni?
Teringat pesanan arwah abah dulu, kalau sakit tekak...pegi cari Garam.
Campur 3 sudu garam dan bancuh dengan air suam.
Kumur lah dengan bancuhan air garam tu 2 kali sehari.
InsyaAllah sembuh.
Aku gatalkan tangan sahihkan betol ke dak...aku Google info di PetuaTradisional. Eh! betollah.
terus ke dapur carik Garam.

Aku genggam ke dua dua tangankku.
Tak se gagah hari biasa genggamanku hari ni.
Mata tak mampu di buka..rasa nak lelap je...

Rasulullah pun melarang untuk mencela penyakit.
Ketika Ummu Saib sakit demam dan mencela penyakit yang menimpanya,
Nabi bersabda.“Janganlah kamu mencela demam. Karena sesungguhnya demam itu mengikis kesalahan anak cucu Adam sebagaimana bara api mengikis keburukan besi.” (HR. Muslim)

Aku redha.
Ampunkan aku ya Allah.
ZzZzz


No comments:

Post a Comment