Wednesday, April 20, 2011

MENTARANG Bukan MENATANG laaaaa


Mentarang....
one more time sebut...Mentarang. :))

ha ini la dia Mentarang rebus...hari tu kan hakak balik Kangar , kampong encik Suami di utara Peranchis tu...nak jugak Peranchissssss kan kamponggggg.

Di kampong...

Mak mertua hakak hidangkan makanan exotic sepanjang bercoti aka misi menyelamat dan membersihkan rumah mangsa banjir kan. So hakak ni yang memang kaki makan...henjoy sangat2 momento itu.

Ahaks..

Orang sibuk bersihkan anjung, hakak sibuk di dapur bersihkan mentarang. Mak mertua hakak ajo...Mentarang ni kena bersihkan betol2 sebab dia berlumpur. Kena berus gitu badan dia dengan berus kasut, dan macam basoh kasot sekolah dah gaya aku tau...hahahaha

Selama hakak di besarkan di negeri Johor dolu2...hakak tak pernah la nampak kelibat haiwan ni kat Darul Takzim kan...pendek kata kat Johor tak ada mentarang yang ada Kupang...yang color ejau tu...so orang selatan sure agak jakun kan bile nampak lauk Mentarang ni.

Ke hakak je yang memang jakun? Ehiks.

Encik Suami kata kalau makan mentarang ni, kena buatkan sos kicap cili padi asam limau.Baru la terangkat ke enakkannya. Walauweiiii...memang tak cukop la kalau rebus setempayan pon. Hakakk plak memang gemar sangat dengan makanan seafood-seafood ni kan.

Ha'a betol!...tetibe je...
ada sesetengah orang kureng gemar dengan mentarang ni. Berlumpur katanyeeee.
Tapi bagi hakak ...encik suami dah ajar dah cara cara nak menikmatinya...pastikan ada sebekas air bersih semangkuk buat membilas mentarang ni sebelom di celupkan ke dalam sos kicap cili padi asam limau dan di kunyah di dalam mulut. aaduiii tibe tibe bertakung air liur mak mengingatinya...

Baru la lumpur2 tadi berguguran...Yummeyy

Mana nak carik mentarang kat KL ni woi?Aduii kepingin pulak ni donk...:))


1 comment: